Alpina Tschiertschen Glaspass CH ’12

23-08-2012 22:30

Dag 3 23 augustus
Trailwandeling Usser Glas Ober-Tschappina

Foto: © 2012sprengenbergrunner

We gaan met de auto van Rob op weg naar Thusis. Het is stralend weer als we arriveren bij het startpunt. Na een aanloopje beginnen we aan een pittige klim. Op het smalle pad staat een oud vrouwtje in sprookjeachtige luchtige kleding stil om ons voor te laten. De anderen raken achterop als ik er de sokken in zet. Mijn spierpijn is bijna over en het is al vast een goede training voor morgen. Bovenop wacht ik dan wel. Af en toe kijk ik achterom en aanschouw het landschap. Op de Glaser Grat 2124 m is er een prachtig uitzicht en we zien hoe het oude vrouwtje nauwelijks vooruit gekomen is.

 

Na een korte pauze wandelen we verder over de kam die steeds smaller wordt, met aan weerszijde een ravijn. Rob & Jantine voelen zich na gisteren wat onzeker en besluiten terug te gaan. We overleggen en besluiten niet door te lopen naar het meertje nabij de Bischolpass en missen daardoor de top Lüschgrat 2179 m. Met Janneke en Aris dalen we af en nemen de afslag richting Lüsch. Vanaf Ober-Gmeind zijn we eigenlijk steeds aan het zoeken en turen op onze kaartjes en de bewegwijzering. Omdat we alle drie een ander kaart (regioboekje van Rob met route. Grote gedetailleerde kaart en geplastificeerde kaart van het Hotel) hebben komt dat niet helemaal overeen. Ergens raken we dan de weg kwijt en zijn we daar mee bezig zodat we minder genieten van de omgeving. We besluiten de weg te vragen, maar de man die we aanhouden is niet echt behulpzaam. Later hebben we met een vrouw meer geluk. Echter is er een misverstand, want er blijkt een Ober en een Unter Tschappina te zijn. Waar hadden wij ook alweer afgesproken? Tot onze verbazing komen we de dame nogmaals tegen, zij stopt en brengt ons naar de juiste plek bij de busstop. Daar wachten we en Janneke probeert met haar mobiel Rob te bereiken. Zij blijken een kilometer verderop te zitten (helaas is de bebouwing voor ons net uit zicht). Ik klim nog een stukje de berg op om de omgeving te overzien, zonder resultaat. Gelukkig hoeven we niet heel lang te wachten.

’s Avonds regent het en zitten we binnen. Door het venster heen zien we twee prachtige regenbogen. Een groepje doet yoga. Wij kletsen nog wat na. Net nu het vertrouwd en echt gezellig is met ons ‘eigen’ groepje moet ik weg. Dat wil ik even uitstellen, maar moet ook mijn spullen pakken en vroeg weer op (06.30 uur) om op tijd in Chur te staan. Het laatste witbiertje, groet aan Rob & Jantine. En als ik in mijn kamer al wat wegdommel hoor ik in de verte mijn naam roepen. Het zijn Janneke & Aris, ze komen afscheid nemen en wat ongemakkelijk sta ik daar met een handdoek om mijn middel.
 

Vervolgens ga ik de dag erop hardlopen. Zie daarvoor mijn verslag via deze link:

https://sprengenbergrunner.wordpress.com/2012/09/04/alpin-erlebnis-panixerpass-ch-12/

 

www.myswitzerland.com/nl/het-berghotel-aan-de-glaspas.html